En traktor, en katt och en balja

Semester. Blir inte så mycket skrivet varken här eller där. Jag hade tänkt, innan jag gick på semester, skriva ett inlägg om hur svårt det är för mig att över huvudtaget tänka på mitt privata skrivande just nu. Men så blev det inte. Så jag skriver det nu istället. Jag kan inte tänka på mitt skrivprojekt. Det är en lustig upptäckt, eftersom det var under mitt lic-skrivande som jag tog upp skrivandet igen första gången. Då behövde jag fly från det formella, korrekta, ordvändningarna och referenserna. Istället gick jag hem och maniskt skrev på en fantasy-berättelse.

Men nu, avhandlingen letar sig till och med in i mina drömmar. Jag kan inte, vill inte, slita mig från den. Till och med nu på semestern pockar den, lockar med ordvändningar, tankegångar och upptäckter. Kanske beror det på att det är ett större arbete. Kanske för att jag brutit mig loss från det (jag tror är) förväntade. Kanske något annat. Jag har lagt avhandlingen åt sidan och skriver inte. Tänker bara på den ibland. Med tanke på hur intensivt det har varit, och kommer bli, behöver jag de här två veckornas återhämtning.

Vad gör jag istället? Broderar korsstygn, mumin med vänner, köpt i Finland 2002. Tittar på fåret Shaun med min storskrattande dotter och njuter. Klappar traktorer, spanar in tröskan, ser med förtjusning sonens förtjusning över kattens tveksamma närvaro. Håller ett vakande öga på badbaljan på baksidan och tar en del foton.

En vecka kvar. Sen får jag ge mig på den igen.

4 kommentarer on “En traktor, en katt och en balja”

  1. Margareta skriver:

    Hej Du! Passa på att koppla av ett tag, skrivandets talang består. Du uttrycker dig så fint i slutet på texten ovan där du beskriver tillvaron med dina barn. Kram vi hörs.// Margareta Arnedotter

  2. Myra Windahl skriver:

    Nu har jag köpt Stengudarna, ska bli spännande att läsa den! Tack för tipset!


Kommentera!

