En dämpande faktor

Andra pappret som blir refuserat, på mindre än en vecka. Verkar inte direkt positivt på mitt avhandlingsskrivande. Dessutom är det två papper som jag hade tänkt skulle ingå i min avhandling. Känner mig lite vilsen nu. Okej, det andra blev väl inte riktigt refuserat helt, de ville att vi skulle skicka in det som ett short paper, att enligt formatet korta ner det till 8 sidor (är just nu 16 sidor). Hur det ska gå till när alla tre reviewers hade en mängd saker de ville att vi skulle utveckla vet jag inte riktigt. Gah!

Jag vet att processen ser ut så här. De allra flesta vetenskapliga artiklarna blir inte accepterade på en gång (iaf inte i vårt fält). De allra flesta får skriva om, skriva om och skriva om. Ändå. Ändå blir jag bitter och lessen. Förstår de inte hur himla briljant just det pappret var? Morr morr.

Nu måste jag försöka hitta ett uns av skrivlust igen. Eller bara jävlar anamma att fortsätta med avhandlingen. Jag har inte inte tid med att gräva ner mig i en grop och tjura. Kanske ska stänga av internet så jag jag inte kan tröstsurfa. Har ni några fler tips på saker jag kan göra för att fokusera på skrivandet? Dela gärna med er.

10 kommentarer on “En dämpande faktor”

  1. Rebecka Janols skriver:

    Känner igen känslan… man blir lite nedstämd och tappar farten!

  2. Lars Oestreicher skriver:

    Akademiskt liv handlar alltid om att slåss för sin tro eller kanske snarare övertygelse. Du vet ju att det är bra artiklar som du skrivit. Att andra inte förstår det är ju deras problem, inte sant? Men då måste du kanske förklara lite tydligare för de som inte förstår dina tankar, så det är nog bra att arbeta in synpunkterna ändå. Sen finns det ju andra konferenser att skicka till också. Tar den första konferensen inte emot dig, så är det deras problem. Kom ihåg att det fanns ett stort skivbolag som sade nej till Beatles också…

    • skrivaom skriver:

      Tack Lars! Referensen till Beatles får mig att le mitt i min olycka! 🙂
      Det är lustigt hur lite vi egentligen pratar om tro och övertygelse när det faktiskt handlar så mycket om det. Oh… nu tycker säkert många att jag hädar. Men det är ju sant! Rent objektivt sett alltså! 🙂

  3. skrivaom skriver:

    Perfekt ord för mig idag på Glömda ord: MODSTULEN

    http://glomdaord.wordpress.com/2012/07/05/modstulen/

  4. Åsa Cajander skriver:

    Jag tror det enda konstruktiva är att läsa igenom kommentaren som man fått utan att gräva ner sig i en grop eftersom de allra flesta blir refuserade emellanåt. Iofs lättare sagt än gjort….

    Du kommer att skriva en bra avhandling, som kommer att vara läsvärd för många i fältet. Jag kommer helt säkert att läsa den och lära mig massor. Vi kanske ska boka in ett och annat peppsamtal under hösten?

    Kram

  5. Myra Windahl skriver:

    Jag måste bara fråga; vilket ämne jobbar du med? Jag blir så nyfiken…

    • skrivaom skriver:

      Forskningsämnet är Människa-datorinteraktion, och den populärvetenskapliga versionen av vad jag gör är att jag försöker förstå, och försöker få människor att ta större hänsyn till människan när de utvecklar datorsystem. Jag har jobbat med statliga myndigheter. Man måste vara nyfiken!


Kommentera!

