Vägar till det rätta ordet

Det är mycket vetenskapliga artiklar nu. Och en ständig oro att jag inte har skrivit någonting, inte något alls, på min avhandling. I någon mån har i alla fall dumsurfningen minskats och produktiviteten ökat. Och det där med att skriva vetenskapliga artiklar på engelska är lite spännande. Då syftar jag inte på innehåll, utan snarare på språket.

Mitt modersmål är svenska, jag behärskar det ganska bra skulle jag säga, åtminstone har jag ett, enligt högskoleprovet, årligen beprövat gott ordförråd. Språket för min forskning, i alla fall avrapporteringen av den, är engelska. Det rimmar ju ganska bra med att den mesta kurslitteraturen, och numer andras vetenskapliga artiklar också är på engelska. Facktermerna är på engelska. Bara facktermer tenderar ju att bli lite torrt, så man får ju förgylla sidorna med lite fluff också, linking words och andra ord.

Det är lite av en bipolär akt att skriva på engelska för mig. Min engelska har nu nått sådana glänsande höjder (ja, jag överdriver) att jag ibland hittar det engelska ordet före det svenska. Eller så hittar jag ett svenskt ord, men inget engelskt. Eller så hittar jag inga ord alls. Det är lite som om jag varken skriver på engelska eller svenska. Eller både och. Hittar jag ord på svenska använder jag mig oftast av Folkets lexikon (ja, jag är lokalpatriotisk). Lättast är det om jag hittar något närliggande ord på engelska, då använder jag mig av synonymordlistan i min dators ordbok. Växlar vilt mellan ordboksdelen och synonymordlistan, ibland blir jag så medryckt av betydelser att jag kommer bort från ordet jag söker. Det är ju svårt, att läsa in konnotationerna hos ord. Därför är jag väldigt förtjust i Wordnik, ett ypperligt ordprojekt på webben, med exempel på ordens användning. Nu finns det ganska många ordböcker på nätet, länge missbrukade jag dictionary.com, men numer är nog onelook vinnaren, när jag inte myser på wordnik det vill säga.

Kommentera!

