Provläsare

Det är mycket jag borde göra nu, kanske bra att det blev lite långhelg helt plötsligt. Avhandlingen som jag inte skriver på skaver, artiklar som borde utvecklas och analys som jag helst vill glömma. Då är det bra att man får göra något roligt istället! Och det har jag gjort. Jag har agerat provläsare! Först var det början på en fantasyroman som en vän skriver, och nu senast, ett helt bokmanus av en bloggarkollega.

Fattar ni, ett helt bokmanus (säger jag med beundran i rösten). Okej, alla ni som redan har avslutat hela manus och till och med är publicerade, för er är det kanske ingenting. Ha! Ni var själva där en gång, minns ni? Coolt va! Det var en ära att få vara provläsare. Nu har jag lite reflektioner över mitt läsande av de här två texterna som jag tänkte dela med mig av. Den första fick jag på papper, och det blev en hel del klotter i marginalen, markeringar i texten, detaljpill helt enkelt (utöver funderingar på större teman). Den andra texten (”Ett fjärran krig” är den tentativa titeln) fick jag i epub-format, och den läste jag på surfplatta. Vad hände då? Mycket mindre anmärkningar på detaljer!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller med mitt jobb. Vi hävdar, att vill man ha återkoppling på funktionaliteten på ett gränssnitt (funkar det här med vad vi vill göra) ska man ha så ofärdiga prototyper som möjligt, kanske till och med pappersskisser. Använder man ett alldeles för färdigt uttryck vågar människor knappt kritisera, eller så får man kommenterar på färg eller knappars storlek. Kanske var det något liknande som hände här. Eller så var texterna bara på olika nivå av redigeringsgrad. Vad vet jag.

Mitt eget bokprojekt? Jorå, 52K.

 

Kommentera!

