Idékramp

Jag har inte skrivit något. På flera dagar. Det stressar mig enormt, jag som hade sådan fantastisk disciplin, som verkligen fick mina dryga 500 ord per dag att flöda ur fingrarna. Orsakerna är två, den ena är mundän, enkel och övergående med all tidigare visad erfarenhet. Jag är trött, förkyld tydligen. Något så ovanligt har hänt som att jag har varit tvungen att lägga ifrån mig en bok om kvällen, för att jag har varit för trött. Minns inte ens när det hände tidigare.

Den andra anledningen är att jag har idékramp. Jag har några scener kvar i huvudet, som jag vill få in i boken. Sen behövs det lite mer av något som jag faktiskt inte har tänkt klart på. Som påverkar hela texten. Det bakomliggande skeendet i samhället. Jag blir nervös bara jag försöker tänka på det. Ska lilla jag måla upp ett framtidsscenario. Kan inte någon bara berätta för mig hur det kommer bli? Det är lustigt, för fabulerande har alltid kommit så lätt för mig, så länge det gäller individer. Aggregeringar av individer. Scary.

Nu har jag trots allt läst lite, trots att jag somnar med böckerna som missiler över min näsa. Lite inspiration till alternativa framtidsscenarion. Det är bara att bita ihop och börja spåna. Eller samla ihop några goda spånare och spåna ihop. Någon som är intresserad?

Så har jag också läst ut en bok om ekorrskrig i Central Park. Över förväntan!

 

10 kommentarer on “Idékramp”

  1. Myra Windahl skriver:

    Vad är det de brukar säga om skrivkramp? Jovisst ja, släng in en pingvin i historien. I dare you! Låt mig veta hur det gick.

  2. Margareta skriver:

    Jag förstår att du är frustrerad, men du kommer att fixa det.
    Själv lider jag inte av skrivkramp utan fullständigt hjärnsplitter.
    Skrivandet har jag lagt åt sidan helt några veckor och det känns inte bra. Men jag försöker tänka att det inte är nyttigt med den här stressen runt skrivandet. Det ska ju vara glädje.
    Men livet är samtidigt såååååååååååååå roligt.
    Jag går en kurs i grafisk kommunikation ( kul och spännande) och vi är mitt i ett köp av hus i Trosa.
    Dessutom dessa underbara barnbarn, make och vänner som lockar mitt intresse.
    Men något slags resultat till midsommar är fortfarande målet.
    Sköt om dig. Vi hörs.

    • skrivaom skriver:

      Grafisk kommunikation är superskoj, förstår om du blir distraherad! Och hus i Trosa! Kul!
      Hoppas du hittar tillbaka till skrivandet utan stress!
      Tack för peppningen!
      Kram

  3. Jarkko skriver:

    Så du har hamnat i den där trovärdighetsfällan. Den känner jag till, har hänt mig också. Det kan vara förödande att börja tänka på ifall den bild man målar upp låter trovärdig för andra, men kom ihåg att det är din berättelse och du kan måla upp vilken bild som helst av framtiden. Det var ju någon som skrev om en resa till månen för över hundra år sedan t ex. Föga trovärdigt sa väl de flesta på den tiden. Samma sak vad gäller storebröder som ser en m m.

    Så skriv på och oroa dig inte för mycket över trovärdigheten förrän du ska dela med dig av berättelsen till andra.

    Jag håller förresten med dig om att det känns mycket stressande att inte ha skrivit något på flera dagar. Det är medaljens baksida när man sätter upp deadlines åt sig själv.

    Jag kan bara säga att du år inte ensam om att känna så. 😉

    Krya på dig.

    • skrivaom skriver:

      Nej, vi kanske ta den där lunchen vi pratat om och prata om det! 🙂
      Jag skickar ett mejl så kan vi bestämma en tid.

      Tack för uppmuntran Jarkko!

      Kram

  4. Myra Windahl skriver:

    Att du inte skriver ett tävlingsbidrag till min designtävling, http://myrawindahl.blogspot.com/, så får du något annat att tänka på en kort stund. Kanske kan få igång lusten igen.

    Annars måste jag rekomendera boken ”Gräs, Dis och Sand” av Ursula K Le Guin. Om du vill få inspiration till annorlunda framtidsutsikter. Jag älskar den (och henne som författare)


Kommentera!

