Gör om, gör rätt

Jag klev av pendeltåget. Det är aldrig bra att kliva av pendeltåget. Alltid händer det något. Denna gång drabbades jag av en insikt. Min lite krångliga huvudperson, den där som var ett jag förut, är inte alls en tjej som heter Malin (eller Maja, Marie eller Maria, har haft lite namndispyter också). Det är en kille som heter Mats. Och helt plötsligt föll en massa bitar på plats, saker och ting ordnade upp sig. Det blev faktiskt lite mer spänning i berättelsen och jag började se ännu fler scener. (EDIT han kanske heter något annat Johan t ex, tanken är lite ny)

Bara ett aber. Jag måste skriva om allt IGEN. Jag som nästan hade hunnit klart med den första omskrivningen. Tänk om jag tänkt på det här från början.

Jag tar ett djupt andetag och mässar: det här är en lärprocess, det här är en lärprocess, det här är en lärprocess.

Ni andra som skriver, har era figurer någonsin abrupt ändrat kön, bara så där?

6 kommentarer on “Gör om, gör rätt”

  1. Gunnika skriver:

    Hihihihi, könsbyte sådär bara mitt i pendeltågstrafiken…! Jag vill ändå skicka ett starkt ”heja” till dig, för du SKRIVER ändå. Okej, att du skriver om titt som tätt, men va fasen, du SKRIVER iallafall! 🙂

    Om du visste hur många gånger jag har skrivit om mina äventyrsblogginlägg, innan jag trycker på ”publish”-knappen…. Jag får skavsår på fingertopparna bara jag tänker på det…

    • skrivaom skriver:

      Tack Gunnika, du måste vara min största påhejare! Du skriver ju så många blog-inlägg, och långa! 🙂
      Det är väl bara att acceptera att det blir så här ibland. Det är roligt i alla fall, för den texten jag hann skriva om igår kväll blev riktigt bra. Jag hade nog inte skrivit den så, om han hade varit en han från början. 🙂

  2. Elisabeth skriver:

    Heja Elina!
    Inspirerande blogg du har! Ska försöka utnyttja tågtiden lite bättre jag med. Kul att läsa alla dina tips! 🙂 Nu ska jag ta mig lite tid att skirva…och skriva om.

    • skrivaom skriver:

      Hej Elisabeth!
      Kul att du hittade hit! Det är inte alla gånger som det går att skriva på tåget, men förvånansvärt ofta. Du får höra av dig om du vill äta en lunch någon gång och snacka skriverier. Det borde ju vara lätta att ordna! 🙂

  3. Myra Windahl skriver:

    JOdå jag har ochså råkat ut för könsbyte en gång… Fast mitt problem/utmaning den här gången är att en av mina fyra huvudpersoner har bytt personlighet. Det stökar till det något otroligt samtidigt som mycket faller på plats…

    • skrivaom skriver:

      Jag börjar äntligen komma i kapp med att ändra, både till tredje person och kön. 🙂 Det är lustigt det där med att saker och ting faller på plats. Man kunde ju tycka att man skulle ha tänkt rätt från början. Fast, det skulle ha varit ganska tråkigt.


Kommentera!

