Jag har en plan #1

Tillbaka på jobbet, nu i två veckor. Men det har varit ganska tyst från mig. Men jag har en plan.

Det är ju så, att som doktorand har man sällan en sak att göra, även om fokus för mig det närmaste året är ganska klart. Att skriva min avhandling. Vid sidan av, har jag just nu undervisning. Eller ja, vid sidan av, jag betar av merparten av mitt beting för året under en månad här innan jul. Intressant om inte annat. Kan också konstatera att sitta och lyssna på studenternas slutpresentationer två dagar på raken är mastigt. Men intressant.

Tillbaks till planen. Det känns ju rätt stort det här med att skriva avhandling. Märker ni att jag inte specificerar mer? Jag säger inte kappa eller monografi. Uppmärksamt. Jag har inte riktigt bestämt mig, och de som kan något om att skriva avhandlingar menar att då ska jag skriva en sammanläggningsavhandling. Punkt. Vi får väl se.

Men som sagt, det känns rätt stort, så min plan är att börja lite smått. Och små stora saker har jag flera på lut. Artiklar som blev refuserade innan föräldraledigheten. Det känns inte så kul att börja med att höra allt man gör fel. Nya artiklar, perfekt, ett tomt blad. Det var faktiskt inte ironiskt menat. Nu råkar det vara så att jag har en artikel på G som handlar om Persona-metoden, som jag kan få skriva med två andra duktiga forskare. Jag blir pepp direkt. Dessutom finns ett visst mått av humor inblandat, i alla fall i den tentativa titeln. Mer pepp.

Så där har ni min plan, börja med ett skott från vänster och sen smyga mig på buffeln när den är upptagen med att applådera målet. Se där, jag fick till en metafor från både sport och jakt. Jag är på.

6 kommentarer on “Jag har en plan #1”

  1. Ju Moreira skriver:

    Vilket ämne undervisar du i? Blev nyfiken! 😉

    Intressant det med språk, tycker jag. Monografi i Brasilien är det som i Sverige kallas för C-uppsats. Blir alltid förvirrad med de termerna. :s

    • skrivaom skriver:

      Hej!

      Just nu har jag kursen ”Utvärderingsmetoder inom MDI”, DH2408. Nästa vecka får jag goda chanser att reflektera över skrivande då jag ska läsa/bedöma 23 projektrapporter!

      Visst är det intressant med språk, jag är en PhD internationellt, men i Sverige får jag inte vara det, då måste jag vara Teknologie Doktor när jag är klar.

      Kul att du läser bloggen och tack för kommentaren!

      Kram

  2. Åsa Cajander skriver:

    Planer är bra! 🙂 Och du är bra!

    /kram

  3. Dag skriver:

    Hej!

    Kul att det är avhandling på gång! Jag skulle gå emot strömmen och rekommendera monografi till den som kan och gillar att skriva.

    Problemet med sammanläggningen är att en introduktion som gör en ärlig ansats att introducera materialet på ett sammanhängande sätt blir monografiartad. I mitt fall landade kappan på 120 sidor (g5), följt av 180 sidor artiklar (i a4-formattering); med facit i hand tror jag hade kunnat landa på en trevlig monografi om ca 200-250 sidor med ett par veckors extra arbete. Men det hade jag aldrig vågat gissa innan.

    Mitt råd är planering, ”measure twice, cut once”. Jag la minst hälften av tiden på de avsnitt i kappan som inte riktigt passade 100 i den övergripande dispositionen.

    Lycka till!
    /Dag

    • skrivaom skriver:

      Hej Dag!

      Jag såg i kalendern att det är snart dax för dig! Kul!

      Tack så mycket för tipsen! Jag tänker inte bestämma mig riktigt än, men det du beskriver är lite så jag känner det också.

      Lycka till på disputationen!

      //Elina


Kommentera!

