Skriva med Scrivener

Någonstans i cyberrymden, någon kväll, läste jag en kommentar om ett skrivverktyg som hette Scrivener. Jag har aldrig hittat tillbaka till just det bloginlägget. Men, jag har hittat till Scrivener, och testar det lite för tillfället. En trial-version som verkar höra till NaNoWriMo (National Novel Writing Month – stort skrivarjippo som jag tänkt blogga om men inte ännu hunnit). De som utvecklar Scrivener sponsrar NaNoWriMo. Listigt.

Vad är det då? En ordbehandlare? Nej, snarare ett skrivprojektverktyg. Och oj vad roligt jag har! Jag har en idé på en historia jag skulle vilja skriva. Hittills har jag plitat ner idéer, tankar och frågeställningar i en alldeles traditionell liten anteckningsbok (dock inte Moleskine). Men efter ett tag har jag märkt att jag tappar idéer, eftersom jag inte alltid orkar läsa igenom alla min kladdiga anteckningar. Det är kanske härmed uppenbart att jag inte arbetar med idén hela tiden. Texten skriver jag i ett känt ordbehandlingsprogram som börjar på W. Som många vet kan man i slutändan bli lite frustrerad på W.

Men nu, till det roliga. Jag installerar Scrivener och kan plötsligt lägga in alla mina lösryckta idéer på små virtuella kort, som är kopplade till text. Jag säger inte dokument här, för det är upp till mig att bestämma hur långa mina textbitar är. Så kan jag titta bara på korten och t ex sortera om dem, på en ‘korktavla’. Eller så tittar jag på den skrivna texten, i bitar, eller som helhet. Dessutom kan jag hålla reda på annan media (t ex bilder, ljudfiler, pdf …) som tillhör fakta/informationsinsamling, men inte själva historien. Det blev helt plötsligt min virtuella anteckningsbok, med den fördelen att jag kan se alltihop framför mig på en gång, och jag kan lätt arrangera om. Det enda jag saknar hittills, är möjligheten att göra mindmaps. Men jag får väl göra dem för hand och scanna av dem.

Dock bör sägas igen, det är inte ett ordbehandlingsprogram i den meningen att man kan jobba med formatering av sin text osv. Visst stöd finns, men när man är klar får man göra det i ett annat verktyg. Vilket passar mig bra.

Skulle det här funka för avhandlingen? Ja, kanske, det framgår att det i alla fall finns mallar för vetenskapliga dokument. Men det tarvar lite mer testande. Jag behöver koppling till ett referensverktyg, i mitt fall EndNote, för att jag ska känna mig bekväm. Det har jag inte hunnit undersöka ännu. Eftersom jag har haft så roligt hittills.

Som en extra liten bonus kan man lägga upp skrivmål, så man kan få lite schyssta siffror att jobba mot. Ingenjör som man är.

Kommentera!

