Tredje gången gillt

Sista kurstillfället i skrivarkursen. Det är lite tråkigt, samtidigt som jag hoppas att den frigjorda tiden gör att jag kan fokusera på att skriva annat är kursuppgifter. Det var återigen roligt att träffa de andra kursdeltagarna. Och sorgligt att det är slut, det känns som om vi just startat. Men, vi ska försöka hålla kontakten på olika sätt.

Vad sysslade vi med idag? Vi gjorde några övningar som handlade om början och slut, om att få till mitten. Vi tittade på fabel och intrig. Fabeln är det som berättas (skall alltså inte förväxlas med de där djurbefolkade sedelärande berättelserna), dvs stoffet i t ex en roman, medan intrigen är hur det berättas. Intrigen handlar om i vilken ordning man berättar saker, eller vad man utelämnar. Sen var det massor av andra begrepp vi snuddade vid, t ex cirkelkomposition, deus ex machina, inre och yttre konflikt. Givande helt enkelt.

Så här i efterhand, har jag lärt mig någonting? Ja, absolut. Exakt vad är kanske lite svårt att bena ut, det har pågått en lärprocess på flera plan. Jag kan i all fall konstatera att när jag nu läser gamla texter hittar jag förbättringsmöjligheter. För att inte tala om hur mitt läsande har förändrats till att bli mer analytiskt. Fast att hänge mig gör jag fortfarande, med viss åverkan på min sömn.

Kommentera!

