Kursträff 2

Så har jag varit på det andra kurstillfället av tre. Återigen roligt och lärorikt. En sak som slog mig var hur familjär gruppen var, pratsam och öppen, fast vi bara träffats en gång tidigare. Kanske har det med vårt gemensamma (smala) intresse, eller det faktum att man i så hög grad öppnar upp när man går en sådan här kurs. Man står ju rätt naken när andra ska kritisera det man formulerat.

Idag gick vi in på gestaltning. Hur beskriver man någonting, en sak eller en känsla, utan att använda dess namn? Hur tolkar de andra det man skrivit? Här kan man läsa mina texter om ett ting och en känsla.

Vi berörde också personbeskrivningar och hur man tecknar en karaktär, skillnaden mellan en rund och en platt karaktär. En rund karaktär, för de som inte känner till termen, är en personbeskrivning med mer djup, mer komplexitet. Den kan vara (precis som de flesta människor när man lär känna dem) mångbottnad och med överraskande egenskaper. Den platta karaktären är just platt, kanske till och med stereotyp. Jag tyckte det var väldigt svårt att teckna en rund karaktär i de korta övningar vi hann med på kurstillfället. Men det går säkert. Med lite övning! Själv jobbade jag med Pål, som besitter tre egenskaper som jag inte har (i så stor utsträckning). Pål är:
1. bitter,
2. vansinning,
3 dvärg.

Men den texten får ni inte se, bara fantisera om! Kanske skriva en rad eller två själva!
(Som man gärna sen får klistra in som en kommentar.)

Kommentera!

