Skriva skriva skriva

Det är ju knappast bara jag som vill komma igång med skrivandet, kan man konstatera. Söker man på google (”komma igång med skrivandet”) får man 155 000 träffar. Många av träffarna (nej, jag har inte läst alla) ger tips på övningar för att komma igång. Det kommer nog bli flera inlägg framöver om dylika övningar, när jag blivit lite varm i kläderna. Nu tänkte jag avslöja lite målsättning istället.

Min målsättning med den här bloggen är ju att få igång mitt skrivande. Min tes är att man blir bättre med övning och om jag kommer igång med kreativiteten kommer det spilla över på annat som jag vill skriva. Nu har jag inte tänkt att strikt skriva ett inlägg per dag, som andra gör, men kanske ett par inlägg i veckan. Dels är själva skrivandet av inläggen en övning i sig, och dels ser jag att utforskandet (jag höll på att skriva researchar, men det kan jag ju inte göra) av området är en inspirationskälla. Dessutom lär jag lära mig en del nyttiga tips på vägen.

Ett exempel på någon som gått långt i sin strävan att skriva något varje dag är Richard P. Gabriel. Han har skrivit en dikt per dag i flera år, men verkar åtminstone ödmjuk inför resultatet. Jag har inte hunnit läsa allt, och dikter på engelska har jag svårt att bedöma, men jag är imponerad av skrivdrivet. Ett sånt skrivdriv vill jag också ha!

Kommentera!

